آیا بیداری اسلامی به آذربایجان هم می رسد؟

***
دو روز پیش دادگاهی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، موسوم صمدوف، رهبر حزب اسلامی این کشور را به 12 سال حبس محکوم کرد. این عمل همسو با سیاست های ضد اسلامی دولت جمهوری آذربایجان صورت پذیرفته است.
این دادگاه که آخرین جلسه آن در هفتم اکتبر برگزار شد برای پنج عضو دیگر این حزب محکومیت حبس 10 تا 12 ساله صادر کرد. این افراد در زمستان سال گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت بازداشت شده بودند.
در حالی که دولت جمهوری آذربایجان تحت مخالفت شدید برای حرکت های ضد دینی خود از قبیل ممنوعیت حجاب در مدارس قرار گرفته است اما برخی مقامات دولتی سعی دارند مخالفان اقدامات ضدمذهبی دولت را به داشتن ارتباط با کشورهای دیگرمتهم کنند.

***
درحدود 98 درصد از جمعیت 9 میلیون نفری آذربایجان مسلمان هستند که از این میان 75 درصد شیعه می باشند. با این حال دولت در دست الهام علی اف است که عقاید به شدت سکولار داشته و دارای روابط نزدیک با غرب است.

***
الهام علی اف 50 ساله از سال 2003 تاکنون به مدت 8 سال است که رئیس جمهور آذربایجان است و جانشین پدرش حیدر علی اف شده است که او نیز به مدت 10 سال از 1993 تا 2003 رئیس جمهور این کشور بود.

***
چند روز پیش در سیزدهم مهرماه دانش آموزان و دانشجویان در تبریز ضمن برگزاری تجمع در برابر کنسولگری آذربایجان خواستار لغو قانون ممنوعیت حجاب و آزادی زندانیان شدند. اما گویا این تجمع و فشارهای دیپلماتیک ایران به دولت این کشور کارساز نبوده است.
در همین حال شنیده ها حاکی از آن است که در شهرهای مختلف آذربایجان، مردم اقدام به تجمع و اعتراض نموده و احکام صادره بر علیه این زندانیان را محکوم نموده اند. در حال حاضر به دلیل ترس خبرگزاری های داخلی آذربایجان و یا بی تفاوتی آنها اخبار در این خصوص به کندی منتشر می شوند.

  1. بدون دیدگاه

  1. بدون تراک بک